Utazás: Bécs, Ausztria

Sikerült a feleségemmel egy teljes hétvégét (péntek délutántól vasárnap délelőttig) Bécsben töltenünk. Épp itt volt már az ideje, mivel néhány bevásárló úttól eltekintve még sosem jártam itt, pedig nincs is igazán messze. A Belvárosban szálltunk meg, hogy minden közel legyen, ne kelljen autózni, metrózni.

Trinkwasser

Nikon D600 + Nikon AF-S Nikkor 50/1.8G

Nagyjából bebarangoltuk a belvárosi nevezetességeket, szombaton délelőtt végigcapplattuk a Mariahilfer felét, és elkeveredtünk a híres bolhapiacra is. A város nagyjából olyan volt, mint amire számítottam: tiszta, rendezett és nyüzsgő. Szombat este a városháza előtti téren/parkban belefutottunk az idei Bécsi Filmfesztiválba. Operafilmek mentek (németül vagy német felirattal), ami nem igazán az én stílusom. Volt viszont ott egy kisebb fajta ideiglenesen kitelepített söröző, ahol hét fajta csapolt sört mértek. Na, ez volt ám a nekem való kultúra! :) Érdekes, hogy a sört üveg pohárban adták, amit aztán a parkban több helyen kirakott gyűjtő pontokon hagyhattunk. Egy darabot nem láttam széttörve sehol.

Beer

Nikon D600 + Nikon AF-S Nikkor 50/1.8G

Bár többször szóba hoztam, de végül a nagy meleg miatt nem próbáltuk ki a város rengeteg pontján fellelhető bringa kölcsönzőket. Majd talán legközelebb.

Az útra csak a kis 50/1.8G objektívemet vittem magammal, és nem is hiányzott a többi. Vasárnap indulunk Horvátországba, valószínű, hogy arra a bő egy hétre is csak ezzel az egyetlen objektívvel készülök majd.

Képeim az útról: KATT!

Posted in Utazás | 1 Comment

Hogyan csináljunk jó képeket? 20.

Ellentmondásnak tűnik, pedig nem az. Ha több jó képet akarsz, fotózz kevesebbet!

Az analóg korszak egyik legnagyobb értéke pont az volt, amit ma hátrányként szokás emlegetni: az, hogy viszonylag drága. Én jártam két tekercs Velvia-val Plitviczén, és egy tekercs Porta-val Rómában. Elég volt. Ha fotóztál filmre, akkor érted, hogy miről beszélek. Drága volt a film, a kidolgozás, drága volt a dia keret, és még drágább a minőségi nagyítás. Nagyon meg kellett gondolnom, hogy hány kockát lövök el. Nem lehetett csak úgy kattogtatni mindenre, ami mozog. Vagy áll.

A digitalizálódás aztán elhozta az olcsóság érzetét, és százával lőjük a képeket. Míg régebben rá kellett kényszeríteni magunkat a exponálás előtti szelektálásra, addig ezt ma megtehetjük utólag is. Mondhatjátok, hogy az eredmény végül is ugyan az: csak a jó képek maradnak meg. Nem? Nem.

Tai Chi

Panasonic LUMIX DMC-GH2 + Canon nFD 50/1.2

A különbség a két megközelítés között jelentős. Míg a filmes korszakban az agyunk folyamatosan “azt” a kompozíciót kereste, “azt” a pillanatot vadászta, és ha megvolt, akkor igyekeztünk a keresőben mindent tökéletesen a helyére tenni, tudva, hogy minden újabb próbálkozás igen drága, ráadásul elveszi a helyet egy esetlegesen később felbukkanó témától, addig ma kitt-katt lövünk mindenre amit érdekesnek gondolunk, és már rohanunk is tovább. Ritkán szánunk időt egy képre előtte, hiszen majd kiválaszthatjuk a legjobbat, akár több száz közül, utána. Hisszük, hogy ez ugyan az, pedig nem. Nincs semmi, ami hasznosabb lenne, mint exponálás előtt átnézni az egész képet a keresőben, átgondolni hogy mit és miként akarunk megmutatni, majd ennek megfelelően változtatni a szükséges dolgokon. Teleírhatsz egy hatalmas memóriakártyát 10 FPS sebességgel, és utólag persze kiválaszthatod közülük a legélesebbet, de lehet, hogy ha a sorozatlövés helyett inkább gondolkodsz kicsit, akkor rájössz, hogy a legjobb képet pár méterről arrébb, más mélységélességgel, más kompozícióban készíthetted volna el.

-Fenébe, hogy ezt miért nem vettem ott észre?!

Szoktad ezt gondolni? Én igen.

Soldier with puppy

Fujifilm FinePix X100

Nem kell mindent lefényképezni, senki sem kíváncsi rá. Csak azt fényképezd le, és csakis úgy, ami arra és ahogy az tényleg érdemes. Ami külső szemlélőként is érdekes lenne számodra. Gyakran mondom, hogy soha, egyetlen fotóst sem ítéltek meg még azon képek alapján, amiket nem készített el. Csak az számít, amit igen. És ahogy.

Posted in Hogyan csináljunk jó képeket? | 15 Comments

EXPLORED: Kutya

Vacsora után sétáltunk egy kicsit a feleségemmel a környéken. A Nap már lebukott a Haraszt-hegy mögött, így először nem is igen akaródzott a gépet a vállamra dobni. Unalmasan laposak voltak már a fények.

Dog

Nikon D600 + Nikon AF-S Nikkor 50/1.8G

Aztán az egyik kis utcában megláttam ezt a kutyát, amint a fejét a “kerítésen” átdugva figyel egy távolodó autót (ott van még a kép jobb felső sarkában). Gyorsan kattintottam egyet (annyira jó, hogy egy kézzel a szememhez tudom emelni a gépet MIKÖZBEN bekapcsolom), közelebb léptem párat, leguggoltam, még egy katt, és már vissza is húzta a fejét.

Az utómunka sem tartott sokkal tovább, mint a felvételt magát elkészíteni. Az élesítést leszámítva mindent Adobe CameraRAW-ban végeztem. A fekete-fehér konverziónál nem változtattam a csatornák arányán, a lencse hibák javítását kikapcsoltam, hogy sötétedjenek a sarkok, és rádobtam a szokásos görbémet, némi extra kontraszttal és pozitív expozíció kompenzációval. Mire a feleségem megetette a macskánkat, a kép már fent is volt a Flickr-en.

Posted in Explored! | Leave a comment

Hogyan csináljunk jó képeket? 19.

Szép dolog a realizmus, de nem mindig célravezető. Ha már unod a karcosan éles, hatalmas mélységélességű képeket, akkor itt az ideje, hogy elkezd nyitva használni az objektívjeidet. Rengeteg előnye van annak, ha így teszel.

Waiting for something

Canon EOS 5D mark II. + Canon EF 70-200/4L IS USM

Talán a legnyilvánvalóbb hatása, hogy a tág blende okozta szűk mélységélesség segít kiemelni a témát a környezetéből, így a szemlélő figyelme biztosan a választott témára összpontosul. De ez csupán az egyik fele a történetnek. A másik, és számomra sokkal értékesebb hozadéka a nyitott rekesszel történő fényképezésnek az optikai hibák felerősödése. Köztudott, hogy szinte minden objektív leképzési tulajdonságain javít, ha két-három fényértéknyit szűkítünk rajta. Közepes rekeszértékek környékén a jobb objektívek szinte optikai hibától mentesen rajzolnak, amit ma divat lett szeretni, de szerintem túl sokszor ad unalmas, steril megjelenést egy képnek.

They are all gone

Panasonic LUMIX DMC-GH2 + Voigtlander Nokton 25/0.95 MFT

Ezzel szemben, a nyitott rekesszel készült felvételeknek valami különös ízt kölcsönöz a sötétedő és lágy sarkok, a kromatikus és szferikus hibák objektívenként változó elegye. Különösen igaz ez a fényerős, régi objektívekre, amik néha egészen elképesztő világot festenek a szenzorunkra.

Matyi and Beni

Panasonic LUMIX DMC-GH2 + Canon nFD 50/1.2

Sajnos manapság mindenki az élesség megszállottja, így az objektíveknél egyre inkább a műszaki tökéletesség dominál a karakteres leképzéssel szemben. Persze nem kötelező mindig a legújabbat venni, így azon túl, hogy jelentős összeget takaríthatunk meg, még vissza is csempészhetünk némi régies ízvilágot a képeinkbe.

Dwarf

Nikon D600 + Nikon AF Nikkor 85/1.4D

A lényeg, hogy tudd és merd feladni az optikai tökéletesség hajszolását, valami sokkal érdekesebb, sokkal varázslatosabb kedvéért!

Néha. :)

Posted in Hogyan csináljunk jó képeket? | Leave a comment

Samyang 14/2.8 ED IF UMC

Nehéz sokat, vagy akár érdekes dolgokat írni egy optikailag közel tökéletes fix fókuszhosszú objektívről. Nem is fogok.

Untitled

Canon EOS 6D + Samyang 14/2.8 ED IF UMC

Felépítés

Az objektív alapvetően kicsi. A tubus átmérője alig tér el az EOS bajonett átmérőjétől. Csupán a hatalmas frontlencsénél “nő” meg, igaz, ott elég jelentősen. A frontlencse körül virágszirom alakú napellenzőt találunk, ami inkább szolgál a lencse mechanika védelmére, semmint a súrolófény kivédésére.

Ez egy manuális objektív, és mint ilyen, szépen teszi a dolgát. Mindkét gyűrű precízen, lötyögés nélkül forog. Az élességállító gyűrű jelölése teljesen pontatlan, és kb. 3/4 fordulattal tekerhető közelpontjából a végtelenbe (valójában azon jóval túl). A rekeszgyűrű fél fényértékenként kattan, kivéve az utolsó lépést, ahol f/16-ról egyből f/22-re ugrik.

A vázzal elektronikus kapcsolat nincs.

Az objektívsapka a beépített napellenzőre csúszik rá, és ott meglepően stabilan áll. Talán ez a legjobb ilyen típusú “ráhúzos” sapka, amit eddig láttam.

A táskámban alig foglalt több helyet, mint a Nikon 50/1.8G felszerelt napellenzővel.

Silos

Canon EOS 6D + Samyang 14/2.8 ED IF UMC

Rajz

A hír igaz, ez egy nagyon éles objektív. A sarkokat leszámítva már teljes nyíláson is hibátlan, de teljesítményének maximumát valahol f/8 környékén éri el. A sarkok ilyenkor sem tökéletesek, de nagyon-nagyon jók. A kép nagyja viszont borotva éles.

A sarkok nyitva sötétednek egy kicsit, de nem jelentősen. Kromatikus aberráció is csak alig-alig látható, az ACR egy kattintással megszünteti.

A nagy frontlencse ellenére meglepő, hogy csak enyhén hajlamos a becsillanásra. A Napból (vagy más pontszerű fényforrásból), lerekeszelve, hat ágú csillagot rajzol. Ekkora látószögnél komoly eséllyel kerül rá valami ilyesmi a képre, ezért gondolom úgy, hogy az ilyen objektíveknél a rekesz lamelláinak száma kiemelkedően fontos. Sajnos itt csak hat darabot találunk, ami számomra nagy negatívum.

Az egyenes vonalaknál megfigyelhetünk némi torzítást.

 

MF

Az objektívet szinte lehetetlen a kereső képe alapján élesre állítani. Ez nem gond, ha lerekeszelve, nagy tárgytávolságon használnád, de ha közeli témákra vetnéd be, akkor okozhat némi fejfájást. Számomra a nagylátószög egyik előnye hogy közel mehetek vele a témámhoz, ami viszont pontos fókuszálást igényel. Hiszen, bár a mélységélesség tartomány tényleg nagy, de ha a téma csupán 30cm-re van a szenzortól, akkor igenis keletkeznek életlen képrészek, még jócskán lerekeszelve is. Fontos tehát, hogy jó helyre fókuszáljunk, és ez az, ami nekem nem ment.

A lenti képpel alaposan megizzadtam, mire valóban az előttem lévő tányér lett éles. Nehezítésként, még félhomály is volt… Az ilyen helyzetekben a kapáslövés kizárva.

Boar steak

Canon EOS 6D + Samyang 14/2.8 ED IF UMC

Összefoglalás

A nehézkes élességállítás miatt nem igazán merném általános nagylátószögű objektívnek ajánlani, nagyon hiányzik az autofókusz. Tájképekhez viszont hibátlan. Éles, könnyű és kicsi, továbbá a torzítása sem igen okoz problémát. Ilyen, de csakis ilyen célra talán ez a jelenlegi legjobb ár/érték arányú objektív, amit manapság kaphatsz.

Köszönöm Dávidnak, hogy kipróbálhattam!

Posted in Objektív | 13 Comments

EXPLORED: Cigi

A prágai út második napján kattintottam el ezt a képet, miközben a kollégáimmal az Óratorony árnyékában vártam, hogy megérkezzen végre a rendelésünk.

Smoking

Nikon D600 + Nikon AF Nikkor 85/1.4D

A képen látható pár egyébként Segway kölcsönzéssel foglalkozott, a lány mellett látszik is az egyik kerék.

Posted in Explored! | 4 Comments

Utazás: Prága, Csehország

Kb. öt éve voltam utoljára Prágában, és ezalatt sokat változott. Véleményem szerint nem éppen az előnyére. Az épületek és a szűk, össze-vissza kanyargó utcácskák persze továbbra is nagyon szépek, de Prága legfőbb nevezetességei, a kocsmák, már nem a régiek. A korábbi kicsi és hangulatos helyek, nyilván a befogadóképesség növelése érdekében, kiköltöztek az utcára, hatalmas tömegeket szolgálnak ki. Nincsenek már fa padok sem. Modern székek és asztalok vették át a helyüket. Sörcsapot gyakorlatilag nem is láttam. Persze biztosan vannak még ilyen helyek a turisták által ritkábban látogatot kerületekben, de a belváros nagy megváltozott.

John of Nepomuk

Nikon D600 + Nikon AF-S Nikkor 16-35/4G VR ED

Nagyon meleg volt, rengeteg turista járta az utakat, de ebben nincs semmi meglepő. Kb. fele-fele arányban láttam tükörnélküli és DSLR gépeket. A tükrösöket, jó szokás szerint a Canon és a Nikon képviselte, míg a tükörteleneket meglepetésemre kizárólag a Nikon 1 és a Samsung NX sorozat. Sehol egy Sony NEX vagy Olympus/Panasonic micro 4/3. Leica-t sem láttam.

Girls

Nikon D600 + Nikon AF Nikkor 85/1.4D

Az útra a két “nemötvenes” objektívemet vittem magammal, mindkettő jól muzsikált.

Ja, és természetesen futottam is:

Képeim az útról: KATT!

Posted in Utazás | Leave a comment

EXPLORED: Pivovar Jihlava

Egy rövid, nem egészen három napos, céges úton voltam Csehországban. Az első állomás a jihlavai sörgyár volt, itt gyártják a Jezek nevű sört. A képen a még erjedés előtt álló alaplé látszik, ami egy elég édes, kicsit fanyar szörpszerű izé.

Pivovar Jihlava

Nikon D600 + Nikon AF-S Nikkor 16-35/4G VR ED

A modern, zárt rendszerű sörgyárak nem túl izgalmasak, ez sem volt az. A termékük viszont annál inkább. :)

Posted in Explored! | Leave a comment

Újra 50mm

Újra befészkelte magát a fejembe a gondolat, hogy elég lenne nekem egy normál objektív is, nincs szükségem másra. Majdnem egy hónapja, hogy az 50/1.8G ráforrt a fényképezőgépemre. Mindezt minden tudatosság nélkül, egyszerűen csak így éreztem megfelelőnek.

Gyakran gondolok arra, hogy akár meg is szabadulhatnék a másik három objektívemtől. Úgysem fotózom túl sokat mostanság (elviszi az időm a futás), ezekkel az objektívekkel pedig még annál is ritkábban. Ha viszont csak egy látószöget használok, akkor mi értelme a rendszerkamerának? Semmi.

Csakhogy, és itt jön a dolog érdekes része, jelenleg csupán egyetlen olyan fix objektíves fényképezőgép van ami normál látószöggel rendelkezik, ez pedig a Sigma DP2 Merril.

Sajnos ezt a gépet én nem érzem kész terméknek, és semmiképp sem érzem alkalmasan arra, amit és ahogy én fényképezni szeretek. Tehát az én szubjektív szempontomból nézve, nincs jelenleg olyan fényképezőgép (leszámítva persze a rendszergépeket), ami azt, és csak azt nyújtaná, amire szükségem van.

A remény hal meg utoljára, mondják, és én őszintén remélem, hogy a előbb-utóbb valaki előáll egy ilyen masinával. Legyen minél nagyobb a szenzor, minél fényerősebb az objektív, gyors az AF és beépített a kereső, és egy vevő már biztosan van.

Posted in Stb. | 7 Comments

EXPLORED: Bejárat

Van a székesfehérvári Alba Pláza hátuljánál egy rész, amit már évek óta szeretnék valami értelmes módon lefényképezni. Nem tudom, hogy pontosan miért is, de van valami érdekes abban, ahogy az autós feljáró “csigája” elkanyarog az épület fala mellett, beszorítva egy szerviz bejáratot.

Sok-sok sikertelen próbálkozás után végül egy naplemente lapos fényei jelentették a megoldást. Így a csiga úgy tud jelen lenni a képen, hogy közben mégsem látszik, leegyszerűsítve ezzel az amúgy sem túl bonyolult felépítésű részt.

Entrance

Nikon D600 + Nikon AF-S Nikkor 50/1.8G

Posted in Explored! | Leave a comment